סקירת מחקר: איך ניתן להפוך את בתי הספר למקום שבטוח לילדים לגמגם בו?

בכנס הבינלאומי לגמגום שנערך בליברפול ב 2022, הציגו קריסטל קוברט והופ גרלאך-הוק ממצאי מחקר איכותני המהווה חלק מפרויקט רחב בנושא הסתרת הגמגום, במסגרתו נערכו ראיונות עומק עם 30 מבוגרים.
נקודת המוצא:
בית ספר מהווה אתגר מיוחד כיוון שהילד חייב לחזור לשם מידי יום, ללא קשר לחוויות שעבר שם בימים הקודמים.
 
גרף - מתי אנשים מתחילים להסתיר את הגמגום

עפ"י ממצאי המחקר, אנשים שמגמגמים התחילו להסתיר את הגמגום מאוד מוקדם , בגיל 6. חלקם אף לא זכרו שאי פעם גמגמו בלי לנסות להסתיר.

הסיבות להסתרת הגמגום בביהס: הגנה עצמית, השתלבות ושמירה על הנורמות החברתיות, הימנעות מלהציב את האחר בסיטואציה לא נעימה, נגישות- מגבלות זמן שאינן מאפשרות לגמגם.
 
הדרכים להסתרת הגמגום בבית ספר הינן מגוונות (ויצירתיות), וכוללות – יציאה לשירותים , יציאה מהכיתה לחדר האחות, איחור מכוון, העמדת פנים שאינם יודעים את התשובה, העמדת פנים שמהרהרים בשאלה, בחירת נושאים למצגת לפי "מה קל להגיד" ולא מה שבאמת רוצים ללמוד.
 
המלצות – מה ניתן לעשות בבי"ס?
  • להפוך את הגמגום למשהו שאפשר לדבר עליו.
  • לקרוא לגמגום בשמו – המרואיינים דיווחו שכאשר לא נתנו שם לגמגום, הם רק הרגישו שהיו באופן כללי לא בסדר.
  • לפתח כישורים לדברר את הגמגום – איך להעלות את נושא הגמגום, איך לענות לשאלות לגבי הגמגום.
  • להבין שהילד אינו אחראי לאיך שאחרים מגיבים אל איך שדיבר (רלוונטי מאוד גם למבוגרים!!)
  • אישור רגשות – "זה בסדר לגמגם. אני מבין למה מה שאתה עובר קשוח". רבים מהמרואיינים לא שמעו שזה בסדר לגמגם עד שהיו מבוגרים.
  • סביבה בטוחה בבית הספר – תחושה של שייכות, לעזור לילדים למצוא במה הם טובים כדי להשתלב.
  • בני ברית – למצוא חברים שיעמדו לצידם
  • התאמות – יותר זמן, בחירה מתי התור, בלי "שאלה בהפתעה", מתן אפשרות להציג לבד.
  • הסברה למחנכים ולצוות
כשנשאלו המרואיינים מה לא עזר להם, התשובות היו מגוונות:
  • כל טיפול שמתרכז בקונפורמיות – גרם נזק.
  • תשבחות לשטף, דגש על שטף.
  • טיפול שמעודד הסתרת הגמגום
  • סביבה קלינית קרה – חוסר שיתוף בתהליך קבלת ההחלטות, תחושה שלא ניתן לדבר בפתיחות על נושאים.
  • לחץ מוגזם – למשל, לחץ על הילד לעשות מצגת בכיתה כדי להציג את הגמגום, כאשר הוא אינו מוכן לכך.

המחקר מראה שמגיל צעיר אנשים שמגמגמים סופגים מסרים לגבי גמגום שעלולים לגרום נזק ותורמים להרגשה שגמגום הוא דבר שצריך להסתיר. החוקרות מאמינות שמטפלים ומחנכים צריכים באופן פעיל למגר דעות קדומות והפליה, ולשאוף להפוך את הסביבה לנגישה ותומכת עבור ילדים וצעירים שמגמגמים.

כל ההמלצות, ועוד, מפורטות בחוברת ההדרכה של אמב"י לצוותי חינוך כאן

מקורות:

תימללה ותירגמה מאנגלית: שירן ישראל
מתוך סדנה של Kristel Kubart ו- Hope Gerlach-Houck בכנס הבינלאומי לגמגום שהתקיים  בליברפול STAMMAFest Global 2022